Käyttöehdot

Käyttöehdot

Sopimusehdot

Täydelliset Robomaa.fin sopimus-, tilaus-, toimitus- ja takuuehdot. Robomaa.fi jäljempänä Robomaa on Robomaa.com Oy:n ylläpitämä markkinapaikka, jossa tuotteiden myyjänä on Robomaa.com Oy, Hämeenlinna, y-tunnus: 2378703-7. Seuraavia ehtoja sovelletaan Robomaan ja sen asiakkaiden välisessä tapahtuvassa kaupassa. Robomaa myy elektroniikan tuotteita, tarvikkeita ja ohjelmistoja täysi-ikäisille yksityishenkilöille, yrityksille sekä yhteisöille.

Yksityiskohtaiset ehdot:

1. Tilaaminen

1.1 Tilauksen yhteydessä asiakkaan tulee aina ilmoittaa
a) kuluttajana nimi, osoite, sähköpostiosoite, postiosoite sekä puhelinnumero tai puhelinnumerot.
b) yritysasiakkaana ilmoittaa yrityksen nimi, yhteyshenkilö, sähköpostiosoite, postiosoite, y-tunnus sekä puhelinnnumero tai puhelinnumerot.
1.2 Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä kulloinkin voimassa oleviin sopimus-, tilaus- ja toimitussehtoihin, jotka koskevat toimituksia. Voimassa olevat sopimusehdot ilmenevät robomaa.fi kotisivulla.
1.3 Robomaan asiakasrekisteri on luottamuksellinen ja Robomaa.fi sitoutuu olemaan luovuttamatta tietoja eteenpäin muille kuin tässä sopimuksessa mainituille osapuolille.
1.4 Yhteydenpito osapuolten välillä tapahtuu sähköpostilla tai puhelimitse. Asiakas sitoutuu tilauksen tekemisen jälkeen tarkkailemaan sähköpostiaan. 1.5 Tilauksen jättämisen jälkeen Robomaa ilmoittaa automaattisesti asiakkaalle sähköpostilla tilauksen etenemisestä.
1.6 Sitova kauppasopimus tulee voimaan kun asiakas on jättänyt tilauksen. Järjestelmä vahvistaa tilauksen automaattisesti sähköpostilla.
1.7 Varaamme oikeuden rajoittaa tuotteiden myyntiä isommissa erissä - esim. huonosta saatavuudesta johtuen.
1.8 Varaamme oikeuden tilauksen perumiseen kun tilattu tuote on poistotuote tai tuotetta ei tule enään valikoimiimme.
1.9 Robomaan vastuu tuotteen huonosta saatavuudesta, viranomais- tai maahantuontirajoituksista rajoittuu aina kaupan purkamiseen ja mahdollisesti etukäteen maksettujen rahojen palauttamiseen.
1.10 Kaikki Robomaassa myytävät tuotteet myydään sellaisina kuin ne ovat. Tutustu huolellisesti tuotteen tuoteselosteeseen verkkosivuillamme tai paketin sisältöön myymälässä.
1.11 Mikäli asiakas ei hyväksy tuotepaketin sisältöä, tulee hänen palauttaa tuote 14 päivän palautusoikeuden puitteissa tuote takaisin Robomaalle.
1.12 Selvissä tuote- tai hintavirhetapauksissa Robomaa voi vedota erehdykseen, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo.
1.13 Robomaa ei ole vastuussa valmistajien sivuilla olevista tiedoista.
1.14 Robomaa ei myy tavaraa jälleenmyyjille. Robomaa varaa oikeuden valikoida asiakkaansa.

2. Hinnat
2.1 Hinnaston hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta ei kuljetusta.
2.2 Joidenkin tuotteiden yhteydessä tai kun tilauksen kokonaissumma ylittää määrätyn summan, on mahdollista saada ilmainen kuljetus tai alennettu kuljetus. Ostoskori huomioi tämän alennuksen automaattisesti. Postiennakkokulut kuitenkin lisätään aina erikseen postikuluihin.
2.3 Ostoskori kertoo aina toimitustavan valitsemisen jälkeen toimituskulujen suuruuden.
2.4 Myymme tilatut tuotteet tilaushetken hinnalla. Kuitenkin mikäli tilaukseen tehdään muutoksia, määräytyy tuotteen hinta sen hetkisen hinnan mukaisesti.
2.5 Kaikkien tuotteiden tuotetiedot näkyvät kotisivuillamme. Tuotetietovirheen takia tehtävä palautus on myös asiakaspalautuksena maksuton ja palautus on tehtävä kohtuullisesti ajassa kun virhe on havaittu tai olisi kuulunut havaita. Asiakkaan tulee havaita virhe kohtuullisessa ajassa.
2.6 Selvissä hintavirhetapauksissa Robomaa voi vedota erehdykseen, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo. Esimerkiksi jos 400 euron tuote erehdyksen vuoksi myydään 40 eurolla.

3. Toimitus
3.1 Robomaa toimittaa tuotteitaan asiakkailleen keskimäärin 2-4 työpäivän käsittelyajalla. Tämän päälle tulee tuotteen normaali kuljetusaika, esim. Posti kuljettaa paketit yleensä 1-4 päivässä perille. Pyrimme ilmoitamaan jos tuotteen käsittelyaika on enemmän kuin 7 päivää. Osalla erikoistilaus- tai uutuustuotteita on pidempi toimitusaika.
3.2 Kuluttajalla on oikeus peruuttaa tilaus missä tahansa vaiheessa, myös siinä vaiheessa kun tilaus on jo käsitelty. Mikäli kuluttaja ei halua noutaa tai lunastaa tilaustaan postista, on suositeltavaa että hän kuitenkin ilmoittaa siitä Robomaa tai paikalliseen postiin. Tilauksen peruutukset suositellaan tehtäväksi webin kautta käyttäen asiakkaan tilauksen hallintaa.
3.3 Tavaran kuljetuksen aikana Robomaasta asiakkaalle on Robomaa vastuussa mikäli tavara vahingoittuu tai katoaa kuljetuksen aikana. Tavaran kuljetuksen aikana asiakkaalta Robomaalle on asiakas tai Suomen Posti Oy vastuussa mikäli tavara vahingoittuu tai katoaa kuljetuksen aikana.
3.4 Jos lähetät tavaraa meille päin, esim. takuuhuoltoon tai tuotepalautuksena, muista säilyttää palautusasiakirjat ja postin kuittikopio/seurantanumero.
3.5 Yhden tuotteen huono saatavuus ei velvoita Robomaata varaamaan muita samassa tilauksessa olevia tuotteita. Edellytämme että tilauksessa heti saatavilla olevat tuotteet pitää voida toimittaa kuluttajalla viimeistään kolmen viikon kuluttua tilauksesta ja kuluttajan täytyy hyväksyä huonosti saatavilla olevan tuotteen jälkitoimitus tai tuotteen tilauksen peruuttaminen. Jälkitoimituksen postikulut veloitetaan normaalisti.

4. Maksuehdot
4.1 Robomaan tilaukset maksetaan postiennakolla, verkkomaksulla, laskulla (pääsääntöisesti vain yritykset, oppilaitokset ja kaupungit) tai Paypal-palvelua käyttäen. Robomaa pidättää oikeuden maksutapojen muutoksiin.
4.2 Laskun maksuehtoina ennakkomaksu sekä sopimuksasiakkaille sopimuksen mukaan 14/21/30 pv netto.

5. Palautusoikeus
5.1 Yksityisasiakkaalla on 14 päivän palautus- ja vaihto-oikeus postipaketin tai noutotilauksen noutohetkestä alkaen (mukaanlukien viikonloput ja pyhäpäivät, poislukien noutopäivä). Tuote palautettava tai vaihdettava viimeistään 14. päivää seuraavana arkipäivänä, eli jos 14. päivä on esimerkiksi lauantai, on tuote pistettävä postiin tai tuotava viimeistään maanantaina.
5.2 Postimyynnin palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita. Palautusaikana kuluttajalla on oikeus tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Kuluttaja voi myös avata pakkauksen tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön. Esim. johtojen juottaminen piirilevylle katsotaan käyttöottamiseksi. Pakkauksen avaaminen on tehtävä varovasti myyntipakkausta vahingoittamatta.
5.3 Palauttaminen on kuluttajalle tuotteesta riippuen joko maksutonta tai maksullista ja niistä sovitaan asiakkaan kanssa aina erikseen.
5.4 Osto- tai noutohetkeksi katsotaan se päivä jolloin paketti on lunastettu tai noudettu postista tai vaihtoehtoisesti kuitin päivämäärä. Asiakkaan velvollisuus on todistaa päivä jolloin paketti postista lunastettu, esimerkiksi postin kuitin avulla.
5.5 Jos poikkeustapauksessa hyväksymme myyntikelvottoman, puutteellisen tai palautusajan ylittävän tuotteen palautuksen, veloitamme omia kuluja kuitenkin vähintään 25% tuotteen hinnasta.
5.6 Tuotepalautukset aina:
a) Alkuperäisessä paketissa (hyvin pakattuna) ilman turhia merkintöjä
b) Mukana kopio kuitista/lähetteestä.
c) Mukana takuu- ja palautuslomake täytettynä (tulee lähetyksen mukana).
d) Viimeistään 14 päivän kuluessa ostohetkestä.
5.7 Palautukset tehdään Postin asiakaspalautuksena. Emme lunasta maksamattomia, luottopakettilähetyksiä (palautuksia tai takuukorjauksia) tai mitään lähetyksiä Matkahuollon kautta tai muun toimittajan välillä.
5.8 Kun lähetät meille jotain, muista pehmustaa paketti hyvin, pakkaa tuote tarvittaessa antistaattisesti ja lähetä tarvittaessa särkyvänä. Suosittelemme vähintään 10 cm pehmustetta tuotteen ympärille, kovalevyille tai muille särkyville väh. 15 cm. Kun käytät palautuksessa alkuperäistä paketointia ja pehmustetta, varmistat tuotteen perille saapumisen ehjänä. Emme hyväksy tuotetteen palautusta, mikäli kuluttaja on jättänyt täysin noudattamatta palautuslomakkeessa olevia pakkausvinkkejä (esim. lähettänyt särkyvän kiintolevyn kirjeessä tai monitorin täysin ilman pehmusteita). Postin aiheuttama palautuksen särkyminen on myyjän eli Robomaan vastuulla.
5.9 Aiheettomista palautuksista veloitamme kulut asiakkaalta voimassa olevan hinnaston mukaan. Viallisen tuotteen/osan etsiminen osapaketista on erillinen maksullinen palvelu. Veloitamme myös kolmannen osapuolen takuuseen kuulumattomat kulut, mm. korjausarviot.
5.10 Puutteellisesti palautetut tai takuuhuoltoon lähetetyt tuotteet (katso ohjeet yllä) lähetämme asiakkaan kustannuksella takaisin.
5.11 Tuotteen palautusoikeus on aina tuotekohtainen eikä mahdollisesti toisen tuotteen toimituksen myöhästyminen oikeuta saamaan toiselle tuotteelle pidempää palautusaikaa.
5.12 Kustomoiduilla tai ERIKOISTILAUS -tuotteilla ei ole palautusoikeutta.

6. Takuu
6.1 Osalla tuotteista on takuu, näiden tuotteiden osalta takuun pituus ilmoitetaan tuotetietojen yhteydessä. Takuu on myyjän tai aikaisemman myyntiportaan vapaaehtoisesti antama lisäsitoumus. Takuun antaja vastaa siitä että tuote toimii määräajan.
6.2 Robomaa vastaa vain itse antamastaan takuusta ja sanoudumme irti aina valmistajan antamista pidemmistä takuuajoista.
6.3 Takuu-aika alkaa kuitissa tai laskussa olevasta päiväyksestä ja kestää kuitissa määritellyn ajan kuukausina. Tuotteen takuuvaihto tai korjaaminen ei pidennä tuotteen alkuperäistä takuuaikaa.
6.4 Mikäli tuotteen valmistaja, maahantuoja tai valtuuttama huoltoliike tarjoaa tuotteelle takuun, rajoittuu Robomaan velvollisuus hoitaa tuotteen takuu aina kuluttajasuojalain 5. luvun yleisiin virhesäännöksiin. Listan tuotteiden takuun ja teknisen tuen antajista löytyy kuitista, laskusta, hinnastosta tai palautuslomakkeesta.
6.5 Kaikki takuupalautukset testataan ensin ja suoritetaan odottaessa tai pikatakuuna vain lisämaksusta. Takuun edellytyksenä on tietokoneen tai osan käyttäminen valmistajan suositusten ja ohjeiden mukaisesti. Robomaa voi vapautua takuuvastuuusta, jos saatamme todennäköiseksi, että tuotteen huonontuminen tai rikkoutuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käytöstä tai muusta ostajan puolelta olevasta seikasta. Yhtälailla mikäli myöhemmin esimerkiksi valmistajan tai huoltoliikkeen toimesta havaitaan että tuote on rikkoutunut asiakkaan huolimattomuudestan, on meillä oikeus veloittaa korjauksesta aiheutuneet kulut.
6.6 Takuu ei kata ohjelmien, virusten tai sähkökatkojen aiheuttamia laitevahinkoja, tuotteen väärästä säilyttämisestä tai puhdistamisen laiminlyönnistä aiheutuvia vahinkoja, ukkosvaurioita, tuotteiden väärinkäyttöä tai muita ohjeiden laiminlyöntiä, mukaanlukien asiakkaan puolesta sattuneita asennusvirheitä tai fyysisiä tuotteen rikkoutumisia. Tuotteiden kanssa saa käyttää vain valmistajan hyväksymiä lisäosia tai komponentteja.
6.7. Tuotetta tulee käyttää aina maadoitetussa pistorasiassa. Suosittelemme myös ukkosensuojaa sekä sähkö- että puhelinrasiaan. Tuotteen avaaminen evää aina takuun.
6.8 Mikäli tuote on rikkoutunut jonkun kohdassa 6.5, 6.6 tai 6.7 mainitun seikan johdosta, tuote palautetaan asiakkaalle ja asiakkaalta veloitetaan kulloinkin voimassa oleva käsittelymaksu ja toimituskulut.
6.9 Kuluttajasuojalain mukaisesti ostajan on ilmoitettava virheestä takuunantajalle kohtuullisessa ajassa, kun ostaja havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se.
6.10 Emme lunasta maksamattomia, postiennakko- tai luottopakettilähetyksiä (palautuksia tai takuukorjauksia) tai mitään lähetyksiä Matkahuollon kautta. Palautukset tai takuulähetykset tulee tehdä Postin asiakaspalautuksena.
6.11 Tuotteet takuuhuoltoon aina:
a) Alkuperäisessä paketissa (hyvin pakattuna).
b) Mukana kopio kuitista, lähetteestä tai laskusta.
c) Mukana takuupalautuslomake täytettynä (tulee lähetyksen mukana tai löytyy webistä).
d) Lähetä takuukorjaukseen vain viallinen tuote, mukaan ei muita tuotteita, ei ohjekirjoja,ei kaapeleita.
e) Tiedot varmuuskopioituna. (esim. mikropiirin eeprom:in sisältö)
6.12 Mikäli olet epävarma siitä, hoitaako Robomaa tuotteen takuuasiat, suosittelemme ottamaan tällöin yhteyttä, ennenkuin palautat mitään. Joidenkin tuotteiden takuukorjaukset suoraan maahantuoja tai virallinen huoltoliike.
6.13 Kun lähetät meille jotain, muista pehmustaa paketti hyvin, pakkaa tuote tarvittaessa antistaattisesti ja lähetä tarvittaessa särkyvänä. Suosittelemme vähintään 10 cm pehmustetta tuotteen ympärille, kovalevyille tai muille särkyville väh. 15 cm. Kun käytät palautuksessa alkuperäistä paketointia ja pehmustetta, varmistat tuotteen perille saapumisen ehjänä. Emme hyväksy tuotetteen palautusta, mikäli kuluttaja on jättänyt täysin noudattamatta palautuslomakkeessa olevia pakkausvinkkejä (esim. lähettänyt särkyvän kiintolevyn kirjeessä tai monitorin täysin ilman pehmusteita). Postin aiheuttama palautuksen särkyminen on myyjän eli Roboman vastuulla.
6.14 Aiheettomista palautuksista tai takuukorjauksista veloitamme kulut asiakkaalta voimassa olevan hinnaston mukaan. Palautus tai takuukorjaus on aiheeton mm. jos tuote ehjä, ei takuu- tai palautusajan piirissä tai palautus/takuukorjauksen määritelmä ei muuten täyty (lue kohdat 6.1 - 6.16). Viallisen tuotteen/osan etsiminen osapaketista on erillinen maksullinen palvelu. Veloitamme myös kolmannen osapuolen takuuseen kuulumattomat kulut, mm. korjausarviot.
6.15 Puutteellisesti takuuhuoltoon lähetetyt tuotteet (kts. ohjeet yllä) lähetämme asiakkaan kustannuksella takaisin.
6.16 Emme hoida minkään tuotteen takuukorjausta odottaessa vaan tuotteen takuuhuolto hoidetaan kuluttajasuojalain määrittelemässä kohtuullisessa ajassa. Takuuhuollon viivästyessä pyrimme järjestämään asiakkaalla lainatuotteen korvauksetta.
6.17 Takuuvaihdossa emme vastaa tuotteen sisällä olevan tiedon säilyttämisestä. Oletusarvoisesti kaikki tuotteen sisältämä tieto tuhotaan, esim. mikropiirin eepromin sisältö.